ORİGAMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ

ORİGAMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
§  Origaminin başlangıcıyla ilgili kesin bilgiler olmasa da ilk defa kağıdı icat eden Çinliler tarafından yapıldığı daha sonra Budist rahipler tarafından Japonya’ya getirildiği düşünülmektedir. Japonya’da gelişimini tamamladığı için ismini Japoncadan almıştır.

§  Kağıt Çinliler tarafından MÖ 250’de bulunmuştur. Bu yıllarda kağıt yeni üretildiği için fiyatı yüksektir. Kağıt alabilen zenginler, birçok dini törenlerde ve hediye kaplamada kağıdı bir zenginlik gösterisi olarak kullanmıştır. 17. Yüzyılda kağıt fiyatlarının düşmesiyle halk tarafından da temin edilmiş ve kullanımı yaygınlaşmıştır.

§  Japonya’da, 1926-1989 yılları arasında yaşanan Şova 
§  Döneminde birçok origami ustası yetişmiş ve çok sayıda kâğıt çeşidi üretilmiştir. Bu dönemde yaşamış ve origami dünyasında adından en çok söz ettiren kişi olan Akira Yoshizawa, origaminin gelişimine ivme kazandıran en önemli kişilerden biri olmuştur.
§  Akira Yoshizawa, origami tarifinde kullanılan sembolleri icat etmesi ile origami dünyasında önemli bir yere sahip olmuştur. 
§  Yoshizawa’nın yaptığı modeller, sanatçılar, mimarlar, matematikçiler gibi birçok alandan insanın dikkatini çekmiş, ilham kaynağı olmuştur.

§  Origami, sadece doğu kültüründe kalmamış batı dünyasına da yayılmış bir sanattır. İpekyolu, kâğıdı batı dünyasına tanıttığı gibi, origaminin yaygınlaşmasında da büyük rol oynamıştır. 

§  Avrupa’nın origamiyi ilk defa İspanya’yı fetheden müslümanlardan öğrendiği düşünülmektedir. İslamiyette insan ve hayvan figürlerinin yasak olmasından dolayı, Avrupa’da görülen ilk origami çalışmaları, klasik origami figürlerinden çok, mozaik desen çalışmaları (tesselation), kâğıt örme ve geometrik formlar içeren parçalı origami çalışmalarıdır. Origami ile tanışan İspanyollar, onu kültürlerinin bir parçası haline getirmişler ve origamiye birçok yeni figür kazandırmışlardır. İlk origami dersleri verilen okul “Unamuno”, İspanya’da origaminin önde gelen isimlerinden Miguel Unamuno (1864-1936) tarafından açılmıştır. Unamuno, ayrıca “Flappy Bird” olarak anılan, “kanat çırpan kuş” oluşturmak için kullanılan temel kuş tabanından birçok yeni model geliştirmiştir.

§  1900’lü yıllardan itibaren okullarda Origami dersleri verilmeye başlanmış ve çocukların matematiksel zekalarının geliştiği görülmüştür. Aynı sanat insanların yeteneklerini keşfetmelerine yardımcı olup bir şeyler üretebilme hazzını sunmaktadır.

§  2. Dünya Savaşı’ndan itibaren Origami hızla gelişmiş günümüzdeki halini almıştır. Günümüzde bu sanat ile ilgili sergiler, atölyeler, kurslar açılmıştır.

§  Kurs önerisi: TÜRK JAPON VAKFI ORİGAMİ KURSU  Oran/Ankara
§  Her toplum kağıdı kendi kültürel özelliklerine göre katladığı için her kültürde farklı şekillerde Origamiler yer almaktadır.

§  Origami, özellikle son 30 yılda gelişen yöntemlerle, bilim, tasarım, sağlık, eğitim gibi alanlara da hizmet etmektedir. Örneğin uzay araçları için cam teleskop ve güneş paneli tasarımlarında; günlük hayatımızda sıkça karşımıza çıkan akıllı telefon ve tabletlerin katlanabilir kılıfları, bebek arabaları, hava yastıkları, damar içine yerleştirilen stentler gibi birçok ürünün tasarımlarında origami teknikleri kullanılmaktadır.

Çocuklar üzerinde davranışsal, sosyal, duygusal ve dil gelişimlerine etkileri olduğu bilinen origami okullarda da eğitim aracı olarak kullanılmaktadır.


§  Üç boyutlu düşünmeyi geliştiren bu yöntemin, özellikle matematik eğitiminde faydalı olduğu bilinmektedir.

NASA için origami ile güneş panelleri tasarlayan Dr. Robert Lang, origaminin gelişip günümüzdeki durumuna ulaşmasında en büyük payın matematikte olduğunu belirtiyor.




Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

SADAKO SASAKİ’NİN HAYAT ÖYKÜSÜ

DÜNYADA ORİGAMİ ÖRNEKLERİ