ORİGAMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
ORİGAMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
§
Origaminin başlangıcıyla ilgili kesin bilgiler olmasa da ilk
defa kağıdı icat eden Çinliler tarafından yapıldığı daha sonra Budist rahipler
tarafından Japonya’ya getirildiği düşünülmektedir. Japonya’da gelişimini
tamamladığı için ismini Japoncadan almıştır.
§
Kağıt Çinliler tarafından MÖ
250’de bulunmuştur. Bu yıllarda kağıt yeni üretildiği için fiyatı yüksektir.
Kağıt alabilen zenginler, birçok dini törenlerde ve hediye kaplamada kağıdı bir
zenginlik gösterisi olarak kullanmıştır. 17. Yüzyılda kağıt fiyatlarının
düşmesiyle halk tarafından da temin edilmiş ve kullanımı yaygınlaşmıştır.
§
Japonya’da,
1926-1989 yılları arasında yaşanan Şova
§
Döneminde
birçok origami ustası yetişmiş ve çok sayıda kâğıt çeşidi üretilmiştir. Bu
dönemde yaşamış ve origami dünyasında adından en çok söz ettiren kişi olan
Akira Yoshizawa, origaminin gelişimine ivme kazandıran en önemli kişilerden
biri olmuştur.
§
Akira
Yoshizawa, origami tarifinde kullanılan sembolleri icat etmesi ile origami
dünyasında önemli bir yere sahip olmuştur.
§
Yoshizawa’nın
yaptığı modeller, sanatçılar, mimarlar, matematikçiler gibi birçok alandan
insanın dikkatini çekmiş, ilham kaynağı olmuştur.
§
Origami,
sadece doğu kültüründe kalmamış batı dünyasına da yayılmış bir sanattır.
İpekyolu, kâğıdı batı dünyasına tanıttığı gibi, origaminin yaygınlaşmasında da
büyük rol oynamıştır.
§
Avrupa’nın origamiyi ilk defa İspanya’yı
fetheden müslümanlardan öğrendiği düşünülmektedir. İslamiyette insan ve hayvan
figürlerinin yasak olmasından dolayı, Avrupa’da görülen ilk origami
çalışmaları, klasik origami figürlerinden çok, mozaik desen çalışmaları
(tesselation), kâğıt örme ve geometrik formlar içeren parçalı origami
çalışmalarıdır. Origami ile tanışan İspanyollar, onu kültürlerinin bir parçası
haline getirmişler ve origamiye birçok yeni figür kazandırmışlardır. İlk
origami dersleri verilen okul “Unamuno”, İspanya’da origaminin önde gelen
isimlerinden Miguel Unamuno (1864-1936) tarafından açılmıştır. Unamuno, ayrıca
“Flappy Bird” olarak anılan, “kanat çırpan kuş” oluşturmak için kullanılan
temel kuş tabanından birçok yeni model geliştirmiştir.
§
1900’lü yıllardan itibaren
okullarda Origami dersleri verilmeye başlanmış ve çocukların matematiksel
zekalarının geliştiği görülmüştür. Aynı sanat insanların yeteneklerini
keşfetmelerine yardımcı olup bir şeyler üretebilme hazzını sunmaktadır.
§
2. Dünya Savaşı’ndan
itibaren Origami hızla gelişmiş günümüzdeki halini almıştır. Günümüzde bu sanat
ile ilgili sergiler, atölyeler, kurslar açılmıştır.
§
Kurs önerisi: TÜRK JAPON VAKFI ORİGAMİ KURSU Oran/Ankara
§
Her toplum kağıdı kendi
kültürel özelliklerine göre katladığı için her kültürde farklı şekillerde
Origamiler yer almaktadır.
§
Origami,
özellikle son 30 yılda gelişen yöntemlerle, bilim, tasarım, sağlık, eğitim gibi
alanlara da hizmet etmektedir. Örneğin uzay araçları için cam teleskop ve güneş
paneli tasarımlarında; günlük hayatımızda sıkça karşımıza çıkan akıllı telefon
ve tabletlerin katlanabilir kılıfları, bebek arabaları, hava yastıkları, damar
içine yerleştirilen stentler gibi birçok ürünün tasarımlarında origami
teknikleri kullanılmaktadır.
Çocuklar üzerinde davranışsal, sosyal, duygusal ve dil gelişimlerine etkileri olduğu bilinen origami okullarda da eğitim aracı olarak kullanılmaktadır.
§ Üç boyutlu düşünmeyi geliştiren bu yöntemin, özellikle
matematik eğitiminde faydalı olduğu bilinmektedir.
NASA için origami ile güneş panelleri tasarlayan Dr. Robert Lang, origaminin gelişip günümüzdeki durumuna ulaşmasında en büyük payın matematikte olduğunu belirtiyor.
Fevkalade bir sanat ☺️
YanıtlaSil